måndag, maj 08, 2006

My costs... :(

So today I calculated the cost for building this lamp... People have asked me several times and I have told them it would probably be about 1100 SEK.... not to bad... BUT with all the costs it added up to (look at this image)


Yes thats right... 1759 SEK!!! Yes thats alot... But I could have used less expensive parts, probably if I bought them from other places... I didn´t spend to much time looking for it... Or if can "get" pipes and other parts for free from friends and family.

And if you remove the things I don´t need to buy for my next lamp (battery-charger, glue, silicon, silicon-tool) means 420 SEK less = 1339 SEK which is more the accurate price for the lamp...

The less expensive parts in this lamp would have been the things from www.elfa.se and maybe the parts from www.sublight.se, 2 places with some higer prices than avarage... Why pick them? Fast delivery and hard to find other shops in stockholm... I could probably replace some of the connectors for cheaper ones and get it 2-300 sheaper that 1339 SEK... ;)

Any suggestion for sheaper parts? Or other parts to a lamp like this? Post it in comments...

2 Comments:

At tisdag, maj 09, 2006 1:35:00 em, Anonymous Anonym said...

Hej,

Har följt ditt lampbygge med intresse, eftersom jag precis håller på med mitt eget bygge.
Canistern jag bygger kommer till stor del baseras på den canister du byggt. Framförallt beror det på att jag inte orkar specialbeställa något i rostfritt och 110mm avloppsrör är enkla att få tag på.

Jag har en fråga till dig angående laddningen av batterierna. Den laddaren du köpt, kan den ladda batterierna även fast de sitter i serie, utan att batterierna tar stryk?

Sen ställde du en fråga om man kan komma billigare undan. Jo, lamphuvudet jag bygger är baserat på dyklampan från clas ohlsson, jag räknar med att lamphuvudet komplett kommer kosta mig ca 200kr. Men då är det ju inte en lika robust konstruktion som din.

Du får gärna kontakta mig med ett svar ang laddningen via mail andreas(AT)granitapan.com, alternativt svara på det inlägg jag precis gjort på dykarna.nu

Mvh, Andreas Steen

 
At tisdag, maj 09, 2006 2:29:00 em, Blogger jonas said...

Kul att det är fler som bygger själv o dessutom ung som min.. ;)

Vad det gäller batteri-laddningen så ska det fungera med seriekopplat batteri o ladda det som 12V, har frågat elektriker o på kjell.com också där jag köpte laddaren...

Men att tänka på är väl så att du inte laddar batteriena med för mycket laddström... Men som jag förstått så ska de fungera som med andra batteripack där det är flera 1.2 V NiCA batterier som blir 12 V totalt när de är ihopkopplade... o de ska ju laddas med 12 V....

Hoppas detta svarade på din fråga.. Ska bli kul om man kan få se bilder o så fr din lampa du bygger...

/jonas w
ps/kommer att posta på dykarna.nu oxå...

 

Skicka en kommentar

<< Home